23948sdkhjf

Tetra Pak presenterar hållbarhetsstrategi

Miljömål som omfattar förpackningens hela livscykel från material till återvinning och framsteg genom samarbeten. Detta är huvudteman när Tetra Pak för fjortonde året i rad presenterar sin hållbarhetsredovisning för Norden och Baltikum
Mellan 2005 och 2010 överträffade Tetra Pak sitt klimatmål genom att minska sina utsläpp av växthusgaser från de egna processerna med 13 procent samtidigt som företaget växte med 23 procent. Fram till 2020 har företaget satt ett bredare klimatmål som omfattar hela värdekedjan, från leverantörer och råvaruproduktion till både de egna och kundernas processer, samt återvinningen när konsumenten använt förpackningarna.

- Vi har tre strategiska fokusområden på miljösidan. Klimatpåverkan genom hela vår värdekedja ska minska, relativt sett, samtidigt som vi fortsätter växa. Vi ska fortsätta utveckla hållbara produkter, med tydligt fokus på resurssnåla lösningar och förnybara material. För det tredje ska vi öka återvinningen av våra förpackningar världen över, säger Jonny Olsson, VD för Tetra Pak Market Area Nordics.

Viktigt samarbete
Över året som gick har Tetra Pak genom framgångsrika samarbeten med kunder, organisationer och samhällsaktörer lyckats uppnå flera viktiga delmål i den långsiktiga strategin.

2012 slöt Tetra Pak ett avtal med Världsnaturfonden WWF om att gemensamt arbeta för ökad återvinning av dryckeskartong i Sverige. Bland annat genom Facebookgruppen Återvinnarna och en skoltävling för låg- och mellanstadiet där över 61 000 skolbarn deltog nådde initiativet ut till hushåll i Sverige med kunskap och engagemang. Vid årets slut kunde företaget konstatera en rekordökning för återvinning av dryckeskartong med hela 5,3 procentenheter.

Under 2012 var hälften av Tetra Pak förpackningarna som såldes i Sverige FSC®-märkta, en ökning med 47 procentenheter från 2011. På sikt är målet 100 procent. Tetra Pak sam-arbetar också med ICA, Arla och FSC Sverige i syfte att öka allmänhetens kännedom om FSC i Sverige.

Ytterligare ett samarbete var Katt Hjälper Katt-kampanjen där Lantmännen Doggy, WWF och Tetra Pak uppmanade svenska huskatter att hjälpa sin stora kusin tigern. Två kronor per kampanjbox med kattmat gick till WWF:s tigerprojekt. Kampanjens Facebooksida har idag över 70 000 följare och två av tre tigrar i världen har fått svenska huskatter som faddrar tack vare Katt Hjälper Katt.

- Med rätt partners i rätt projekt vid rätt tidpunkt blir vi tillsammans starkare, intressantare, mer trovärdiga och slagkraftiga och alla parter gynnas. Att dra nytta av varandras styrkor tror jag är viktigt för att åstadkomma verklig förändring, säger Erik Lindroth, Miljödirektör för Tetra Pak Market Area Nordics

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062