23948sdkhjf

Köttkonsumtionen ökar – men svenska marknadsandelen sjunker

Konsumenternas jakt på billigare varor har inneburit att svenskproducerat kött tappat marknadsandelar.

Under 2022 ökade totalkonsumtionen av kött med 0,7 procent. Samtidigt sjönk den svenska marknadsandelen från 72 procent till 70 procent. Det visar nya siffror från Jordbruksverket. Det är första gången på flera år som det sker ett märkbart tapp. 

En förklaring uppges vara trenden med att konsumenter letar efter varor med lägre priser, vilket ökat köpen av importerat kött. 

– Vårt fokus har också flyttats mot livsmedelsförsörjning, för att sedan skifta över till att jaga lågpris och kampanjerbjudanden. Det faktum att priserna ökat kraftigt även på andra livsmedel, som grönsaker och bröd, kan också ha fått konsumenter att dra slutsatsen att det inte hjälper hushållsekonomin att dra ner på just köttet som ju är den livsmedelsgrupp vi lägger mest pengar på, säger Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare vid Jordbruksverket.

Men nedgången spås inte vara långvarig.

– Trots att marknadsbalansen för 2022 är mestadels negativ för svenskt kött, med ökad import och försämrad svensk marknadsandel, så tror jag att kurvorna vänder igen så snart konjunkturläget förbättras, säger Åsa Lannhard Öberg.

Bland andra animalieprodukter så har den svenska äggproduktionen hämtat sig efter fågelinfluensan 2021. Då sjönk produktionen i Sverige 14 procent och importen ökade med 24 procent. I fjol nådde den svenska produktionen 155 000 ton, vilket är den hösta nivån någonsin. 

Mejeriprodukterna har inte sett några större skillnader i fjol jämfört med 2021.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074