Marknaden för kosttillskott fortsätter att växa
Branschorganisationen Svensk Egenvård har släppt sin årliga rapport för hur tillväxten på marknaden ser ut. Försäljningen av kosttillskott, vitaminer, viktkontrollsprodukter, sportnutrition och växtbaserade läkemedel ökade med 5 procent under 2022. Totalt såldes det egenvårdsprodukter för 6,3 miljarder kronor.
Siffrorna omfattar samtliga försäljningskanaler, däribland apotek, dagligvaruhandel, hä̈lsofackhandel, träningsanläggningar, postorder och internetförsäljning.
– Det fortsätter att öka och egentligen kan man säga att ökningen nu ser ut som det gjorde före pandemin. Intresset för kost och hälsa stiger och det är framför allt vad gäller sportprodukterna. Det motsvarar också vad vi ser i samhället, att människor bryr sig mer om vad de stoppar i sig, säger Svensk Egenvårds vd Mats Nilsson.
Det finns inga siffror på hur volymerna utvecklades i fjol, men Mats Nilsson tror inte att det enbart är inflationen som drivit värdeökningen.
– Jag tror att vi även har en volymökning. Vi har också en prispress i sektorn också, så jag tror inte att det bara är inflationen som ligger bakom siffrorna, säger han.
Den totala marknaden för egenvårdsprodukter har vuxit konstant de senaste åren. Men det skiljer en del mellan olika kategorier. Under 2022 ökade växtbaserade läkemedel med 10,1 procent medan viktkontrollsprodukterna minskade med 5,3 procent.
– Vi får se om ökningen inom växtbaserade läkemedel håller i sig. Jag har en känsla av att det inte gör det. Historiskt är det den kategorin som svänger mest, säger Mats Nilsson och fortsätter:
– Anledningen till att just viktkontrollen minskar är att det är mer vanligt att man går på dieter än tidigare. Allt fler vänder sig till den typen av träningsprogram där man fokuserar på kosten.
Noterbart är att enbart 22 procent av försäljningen av kosttillskott och vitaminer sker i dagligvaruhandeln. Internetförsäljningen är den klart största försäljningskanalen med 34 procent.