23948sdkhjf

Kopparbergs marginaler pressas av ökade kostnader

Bryggeriet Kopparbergs redovisar ett rörelseresultat på 26,5 miljoner kronor för det första kvartalet 2023 (45,9).

Resultatet före avskrivningar blev 44,1 miljoner kronor (63,8).

Periodens resultat var 21,3 miljoner kronor (31,9).

Nettoomsättningen, exklusive dryckesskatt, uppgick till 429 miljoner kronor (369).

Bryggeriet Kopparbergs hänvisar det första kvartalets lägre resultat till ökade kostnader på råvaror, förpackningsmaterial samt frakter.

Det skriver vd Peter Bronsman i rapporten.

"Här finns fortfarande en eftersläpning när det gäller prisjustering mot kund. Vi räknar med att ha fullt genomförda prisjusteringar och att marginalerna kommer tillbaka under slutet av 2023", skriver han i rapporten.

Kvartalets omsättningsökning hänvisar Kopparbergs till ökad försäljningsvolym.

I Storbritannien, som är bolagets största exportland och "viktigaste" marknad, har Kopparbergs försäljning fortskridit planenligt med fortsatt fokus på bolagets cider- och spritprodukter.

"Införsäljningen till våra turistländer Spanien, Grekland, Cypern och Malta har gått bra och glädjande nog ser turistsäsongen ut att hamna på samma nivå som före pandemin. Turistsäsongen 2023 blir den första riktiga efter covid. Det här är viktiga länder för oss ur marknadssynpunkt, då det är den ultimata miljön att visa upp våra produkter", skriver Peter Bronsman.

På den svenska marknaden följer Kopparbergs starkaste varumärken Kopparberg Cider, Sofiero Original och Höga Kusten sin försäljningsplan och håller sina positioner, enligt Peter Bronsman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07