Dryckesutmanaren kapar förlusterna – satsning på sociala medier har fått genomslag
Breakit rapporterar att Clean Drink, som säljer funktionsdrycker, redovisar en omsättning på 82,5 miljoner kronor för 2022. Det innebär att bolaget tappat från de 99 miljoner som intäkterna låg på året innan. Men det som är positivt är att även förlusterna minskats, från 13 miljoner till 2,9 miljoner.
Bolaget har bland annat dragit ner på marknadsföringskostnaderna och satsat på att nå ut själva via sociala medier.
– Vi flög iväg och sa att nu tar vi över. Vi investerade överallt – i stora kampanjprogram, marknadsföring, expansion, organisation. Alla investeringar vi gjorde var bra så länge vi hade kommit upp i volymen vi behövde, men den kom inte på grund av pandemin. Kostnaden per burk var extrem, så vi var tvungna att vrida på alla detaljer. Det är ett pussel, Sebastian Kvissberg, vd på Clean Drink, till Breakit.
Satsningen på sociala medier har också gått bra. Man har nått över 100 000 följare på Instagram och bolaget uppges ha över en halv miljard visningar på plattformen Tiktok. Bolaget har bland annat lanserat flera tävlingskampanjer med hashtags där man lottar ut flak med Clean Drink och uppmanar följare att skapa innehåll.
Framöver vill bolaget ta in mer kapital för att fortsätta växa och man tror redan att man fått till en bättre balans mellan intäkter och kostnader.
– Fyra månader in i 2023 ligger vi två miljoner kronor mer i omsättning jämfört med i fjol. Vi har ett positivt resultat så här långt, säger Sebastian Kvissberg till Breakit.