23948sdkhjf

KF stärker samarbetet inom Coop i Sverige

Kooperativa Förbundet (KF) och företrädare för tio butiksdrivande konsumentföreningar som gemensamt svarar för ca 95 procent av omsättningen i Coop har ingått en historisk avsiktsförklaring om ett mycket tätt och förpliktigande samarbete.
Genom ett nytt bolag, Coop Sverige AB, säkerställs en kostnadseffektiv och sammanhållen organisation med det mandat, den beslutskraft och styrning som krävs för att möta konkurrensen på dagligvarumarknaden. Sammantaget förväntas det nya bolaget medverka till en resultatförbättring om två miljarder för Coop i Sverige.

Ny VD
Förändringen innebär även att Frank Fiskers, vd och koncernchef för KF, lämnar sitt uppdrag. Johnny Capor, vice vd och CFO för KF går in som tillförordnad.

– Det omfattande förändringsarbete som Frank Fiskers har startat ligger fast och han har i hög grad medverkat till att vi nu har möjlighet att gå in i ett helt nytt skede för den samlade kooperationen. Genom de förändringar som sker förändras rollen som vd för KF och hela styrningen flyttas till det nya bolaget Coop Sverige AB. Till detta bolag kommer en ny vd att rekryteras, säger KFs ordförande Anders Sundström i ett pressmeddelande.

Interna och externa ledamöter
Enligt avsiktsförklaringen kommer Coop Sverige AB att ägas av KF som utfärdar ägardirektiv. Styrelsen för bolaget kommer att bestå av både interna och nyrekryterade externa ledamöter med en gedigen erfarenhet av dagligvaruhandel.

All stödverksamhet kopplat till butiksdriften (logistik, kategori, marknad, varumärke, IT, personal, ekonomi etc) som idag drivs i olika dotterbolag till KF eller i föreningarna samlas i det nya bolaget. I det ingår det strategiska ansvaret för affärsutvecklingen av Coop och dess beslut är tvingande för alla parter.

Behåller lokal förankring
Den lokala förankringen behålls genom att de enskilda konsumentföreningarna fortfarande äger och driver sina butiker. De centralt ägda butikerna delas in i en regionorganisation och denna verksamhet jämställs med föreningarnas butiksverksamhet.

– Det finns en oerhörd styrka och potential i den samlade konsumentkooperationen. Men vi har hittills inte haft det fokus, den tydliga styrning och starka organisation som krävs i dagens marknad. Vi har alltid samverkat inom kooperationen. Men aldrig fullt ut och med tillräckligt tydliga krav på varandra. Nu ska vi visa våra medlemmar, kunder och leverantörer vad vi kan när vi samverkar, säger Anders Sundström.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172