Vinbolaget tar kliv i grannländerna – men tappar i resultat
Rörelsemarginalen sjönk till 4,5 procent (6,8).
Ebita-resultatet, justerat, minskade till 77 miljoner kronor (96) och den justerade ebita-marginalen landade på 7,4 procent (9,6). Förändringen förklaras huvudsakligen av negativa valutaeffekter, heter det i rapporten.
Nettoomsättningen steg till 1 047 miljoner kronor (999), motsvarande en tillväxt om 4,8 procent.
"Våra nordiska verksamheter, som vi från och med detta kvartal redovisar som ett segment, levererade en organisk tillväxt på 7,1 procent - vilket är mer än dubbelt så mycket som de lokala marknadernas totala tillväxt. Samtidigt ser vi vissa tecken på en ljusning på de europeiska e-handelsmarknaderna", skriver Viva Wine Groups vd Emil Sallnäs i rapporten.
Tillväxten i segment Norden hänvisar bolaget bland annat till sitt långsiktiga arbete för att förbättra produktmixen i Norge och Finland där bolaget gjort satsningar på att stärka utbudet av vita viner, roséviner och mousserande.
"Strategin fick mycket stort genomslag i det gynnsamma vädret och båda länderna överträffade sina försäljningsmål med råge. Den största tillväxten såg vi i Finland, där vi ökade vår försäljningsvolym med hela 15,6 procent i en marknad som backade med 2,8 procent. I Norge ökade volymen med 6,0 procent medan den underliggande marknaden backade med 2,1 procent", skriver Emil Sallnäs.