Ica testar nudging på ekovaror i flera butiker
Ica ska öka försäljningen av ekologiska varor genom nudging för att vända den negativa trenden av ekolivsmedel. Projektet, som genomförs tillsammans med plattformsaktören Organic Sweden, börjar under oktober. Skriver de i ett pressmeddelande.
Tidigare kunde tidningen Fri Köpenskap även berätta om Coops satsar stort på nudging efter flera lyckade tester i brödhyllan tillsammans med Cancerfonden och Hjärt-Lungfonden.
Även Icas experiment har visat på framgång. Försäljningen ökade med 165 procent, bland annat genom ny exponering och kommunikation om biologisk mångfald.
– Ica arbetar på flera sätt för att stärka framtidens hållbara matproduktion och det ekologiska sortimentet är väldigt viktigt, men minskar. Samtidigt vet vi att många kunder vill värna mervärden som ekologiskt ger, som till exempel ökad biologisk mångfald, därför känns det viktigt och spännande att testa detta nya nudging-grepp, komment
erar Maria Gustavsson, innovationschef på Ica.
Samtidigt kommer 120 Ica-butiker skyltas upp med kampanjmaterial för att välja ekologiskt och även butiksdemonstrationer arrangeras.
Följande butiker ingår i pilotprojektet:
Ica Kvantum Södermalm
Ica Supermarket Torgkassen
Ica Kvantum Gränby
Ica Kvantum Sollentuna
Ica Kvantum Lidingö
Ica Maxi Stenhage
Källa: Ica