Bryggerijätte storsatsar på alkoholfri öl
Andelen ska öka från dagens två procent till minst tio procent av bolagets ölförsäljning, har Heinekens innovationsdirektör Karlijn van Ruiten uppgett vid en konferens, enligt sajten Just-drinks som citeras av branschtidningen Fødevarewatch och Marketwire.
Av denna anledning planerar Heineken att rikta 25 procent av sina tillgängliga resurser för märkesförnyelse specifikt mot de alkoholfria ölvarianterna. Ett uttalat mål är att företagets alkoholfria märke Heineken 0.0 ska bli störst på marknaden.
Karlijn van Ruiten jämförde skiftet i riktning mot alkoholfri öl med den övergång som sker från fossildrivna bilar till elbilar och med ökningen av växtbaserad mat på bekostnad av kött, enligt Fødevarewatch.
Hittills är det främst Heinekens yngre kunder som omfamnat skiftet till alkoholfri öl. Bryggeriet har dock genomfört en undersökning som visar att alkoholintaget minskat med en fjärdedel de senaste fyra åren.
Även danska bryggerier ser stor potential i den alkoholfria marknaden. Carlsberg har som mål att 35 procent av bryggeriets ölsortiment år 2030 ska vara antingen alkoholfritt eller endast innehålla små mängder alkohol, enligt 2022 års årsredovisning.
Vidare sade Royal Unibrews vd Lars Jensen i juli till Marketwire att företaget ska prioritera att erbjuda lågalkoholprodukter till sina kunder.