Foodtech-bolag skalar upp – drar in 3 miljoner kronor
Det dalabaserade foodtech-bolaget Casamancéa tillverkar ett naturligt, växtbaserat alternativ till kött i matlagning under varumärket Cashewmeetly. Produktionen ligger i Senegal för det var där som affärsidén, att ta vara på cashewäpplet och skapa en produkt som tillför värde som ett vegetariskt alternativ till kött, föddes.
– Vi har från start haft en större efterfrågan än produktion vilket såklart är väldigt roligt men samtidigt utmanande då min tid inte längre räcker till, säger entreprenören och grundaren av Casamancéa, Linnéa Falkinger, i ett pressmeddelande.
Produkten finns redan ute i butik, men för att skala upp drar nu bolaget in 3 miljoner kronor i kapital av Dalacapital AB. Pengarna ska ska användas till att kunna anställa och bygga en hållbar organisation för att kunna leverera bland annat till den svenska marknaden.
Nästa stora steg är att hitta en större långsiktig investeringspartner som delar deras värderingar kring den sociala, hållbara och cirkulära affärsmodellen som är hjärtat i hela verksamheten, berättar hon.