Ljusgårda kammade hem pris på världsevent
Efter att ha varit finalister i tre kategorier på världseventet Vertical farming world awards 2023 tog Ljusgårda hem priset i endast en kategori, best product marketing. Vd Andreas Wilhelmsson mottog priset i London nyligen.
– Vi är väldigt stolta över att ta hem vinsten i denna kategori. Det visar att Supernormal greens är mer än ett varumärke. Det är en tankeställare och början på en konsument-rörelse. Vinsten bekräftar att vi genom kommunikation kan öka kunskapen och lyfta hållbarhetsfördelarna med vertikal odling, säger Erik Lundgren, grundare och marknadschef på Ljusgårda, efter ceremonin.
Det vertikala inomhusodlingsföretaget Ljusgårda vann priset för den livscykelanalys de kommunicerat, där de jämför den svenska vertikala gården med konventionellt importerad och inhemsk sallad ur ett vagga-till-grav-perspektiv. Resultatet är en sallad från Ljusgårda, som har 50 procent mindre CO2-ekvivalenter i avtryck jämfört med konventionellt odlad sallad.
De övriga kategorierna som bolaget var nominerat i var best yield improvement och best product marketing.