Försäljningsvärdet för ekologiskt stabiliseras – volymen minskar
– Marknaden har börjat stabiliseras, skillnaden i försäljningsutveckling mellan ekologiskt och konventionellt är därmed inte lika stor som tidigare, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Under årets första och andra kvartal minskade försäljningsvärdet med 5,9 respektive 1,8 procent, men under tredje kvartalet minskade det marginellt med 0,5 procent. Samtidigt var tillväxttakten i den konventionella försäljningen lägre än tidigare.
Jämfört med kvartalet innan har priserna på den ekologiska maten inte längre ökat, och för vissa kategorier har det till och med sjunkit. Det rör sig om mejeri, kött och frukt- och grönt. Ett mönster som även ses för konventionella livsmedel, men inte i lika hög grad som för de ekologiska.
För tredje kvartalet jämfört med samma period förra året sjönk försäljningsvärdet för mejeriprodukter med 8,4 procent, varav en nedgång i volym stod för 7,3 procent. De ekologiska äggen fortsatte att gå bra, där försäljningsvärdet ökade med hela 13 procent, varav 4,7 procent berodde på ökade volymer. För frukt och grönt minskade försäljningsvärdet med 0,6 procent och volymerna minskade med 4,1 procent.
Svenskt ekoindex
Alla ekologiska livsmedel | Ekologiska livsmedel som kan produceras i Sverige | Ekologiska livsmedel som inte kan produceras i Sverige | |
Kvartal 3 | -0,5% | -1,4% | 0,6% |
Hittills 2023 | -2,7% | -5,6% | 1,0% |
Senaste 5 åren | -3,7% | -10,1% | 5,6% |
Källa: Ekologiska Lantbrukarna