23948sdkhjf

Köttskandaler påverkar köttkonsumtionen

Skandalerna har lett till att 6 av 10 svenskar har fått minskat förtroende för livsmedelsbranschen
Häst i lasagnen, gris i kebaben och fläsk som blir oxfilé. Den senaste tidens köttskandaler har gjort att 6 av 10 svenskar har fått minskat förtroende för livsmedelsbranschen och nästan 1 av 4 uppger att de har minskat sin konsumtion av kött. Det visar en undersökning som Konsumentföreningen Stockholm (KfS) låtit göra.

– Både förtroendet för livsmedelsbranschen och konsumtionen av kött har påverkats. Detta trots att det inte har handlat om att livsmedlen skulle vara farliga för hälsan utan om oegentligheter i handeln med kött, säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö, KfS, i ett pressmeddelande.

– Att många har tappat förtroendet för livsmedelsbranschen är illa. Nu gäller det att livsmedelsproducenterna och handeln stagar upp sina inköp. Visst ska man utöka kontrollerna men det går aldrig att kontrollera sig ur bedrägerier. Producenter, handeln, myndigheterna och polisen måste samarbeta för att stävja de omfattande matbedrägerierna i Sverige och Europa, och brottslingarna lagföras med kännbara straff, säger Louise Ungerth.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078