Svenskt bolag köper varumärken av Nestlé
Nestlés Nordic Professional Premium Culinary, med varumärkena Puljonki och Oscar, som tillverkar fonder, såser och såsbaser hamnar nu i Sverige. Nestlé säljer verksamheten och två av sina fabriker i Danmark och Finland till Malmöbaserade Solina. Försäljningen gäller endast Nestlés verksamheter i Norden. De andra nordiska kategorierna blir opåverkade. Det står i ett pressmeddelande.
– Vi är övertygade om att Solina blir en väldigt bra ny ägare och att de kommer skapa en gynnsam miljö för att fortsätta driva den starka utvecklingen för Professional Premium Culinary-verksamheten i Norden. Beslutet att sälja denna del av vår verksamhet kommer att skapa de bästa förutsättningarna för framtida tillväxt samtidigt som det ger Nestlé i Norden möjlighet att fokusera mer på vår återstående out-of-home portfölj, säger Torben Emborg, Nestlés marknadschef Norden.
Solina, beläget i Malmö, har varit verksamt sedan 2015 och erbjuder ingredienslösningar för livsmedelsindustrin.
– Förvärvet av Oscar och Puljonki stärker vår position inom food service sektorn både i Europa och globalt, kommenterar Anthony Francheterre, vd för Solina.