23948sdkhjf

Svenskt bolag köper varumärken av Nestlé

Nestlé säljer Nordic Professional Premium Culinary till Solina Group.

Nestlés Nordic Professional Premium Culinary, med varumärkena Puljonki och Oscar, som tillverkar fonder, såser och såsbaser hamnar nu i Sverige. Nestlé säljer verksamheten och två av sina fabriker i Danmark och Finland till Malmöbaserade Solina. Försäljningen gäller endast Nestlés verksamheter i Norden. De andra nordiska kategorierna blir opåverkade. Det står i ett pressmeddelande.

– Vi är övertygade om att Solina blir en väldigt bra ny ägare och att de kommer skapa en gynnsam miljö för att fortsätta driva den starka utvecklingen för Professional Premium Culinary-verksamheten i Norden. Beslutet att sälja denna del av vår verksamhet kommer att skapa de bästa förutsättningarna för framtida tillväxt samtidigt som det ger Nestlé i Norden möjlighet att fokusera mer på vår återstående out-of-home portfölj, säger Torben Emborg, Nestlés marknadschef Norden.

Solina, beläget i Malmö, har varit verksamt sedan 2015 och erbjuder ingredienslösningar för livsmedelsindustrin.

– Förvärvet av Oscar och Puljonki stärker vår position inom food service sektorn både i Europa och globalt, kommenterar Anthony Francheterre, vd för Solina.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093