Texmex ökade Pauligs omsättning
Pauligs affärsområde Customer Brand, som bland annat inkluderar varumärket Poco Loco, växte och utgör cirka 40 procent av företagets totala omsättning.
Under 2023 minskade Pauligs nettovinst till 89,1 miljoner euro (-19,9) och rörelseresultatet ökade till 90,1 miljoner euro (5,8).
– Våra varumärken och kategorier tilltalar konsumenterna och utgör en stark plattform för fortsatt tillväxt. Både texmex och kaffe hade bra resultat och den framgångsrika integrationen av Liven, det spanska snacksföretaget som köptes 2022, har drivit merförsäljning och nya möjligheter inom snackskategorin, kommenterar Rolf Ladau, vd och koncernchef på Paulig, rapporten.
Under 2023 sålde Paulig sin minoritetsandel i kryddföretaget Fuchs Group och varumärket Frezza inom kalla kaffedrycker.
Samtidigt öppnade de upp kontor i Österrike med målet att öka tillväxten inom texmex-verksamheten. I en tidigare intervju med Food Supply meddelade Rolf Ladau att de vill dubbla texmex-försäljningen, som idag ligger på runt fem miljarder kronor.
– Inom en rimlig tid vill vi fördubbla siffrorna. Tittar man på historiken har kategorin dubblats flera gånger de senaste 30 åren, säger Rolf Ladau.