Paulig satsar halv miljard på ny snacksfabrik
Pauligs vd Rolf Ladau har i en intervju med Food Supply sagt att livsmedelskoncernen, där varumärket Santa Maria ingår, vill dubbla texmex-försäljningen, som idag ligger på runt fem miljarder kronor. Som ett led i att ytterligare stärka sin position inom texmex- och snackskategorin presenteras nu en stor satsning i Spanien.
En ny fabrik för snacksproduktion ska uppföras, men planerad byggstart 2025 och planerad produktionsstart 2026. Totalt handlar det om en investering på 42 miljoner euro, motsvarande cirka 450 miljoner kronor.
– Investeringen markerar ett viktigt steg i genomförandet av vår internationella tillväxtstrategi. Vi stärker positionen ytterligare inom texmex- och snackskategorin i Europa, efter förvärvet av snacksföretaget Liven i Spanien 2022. Det här ökar också Pauligs innovationsförmåga inom kategorierna, säger Rolf Ladau.
Han fortsätter:
– Snacking är just nu en av de snabbast växande kategorierna inom livsmedelssektorn. Vi är fast beslutna att accelerera lönsam tillväxt inom denna kategori på lång sikt, i samarbete med våra partners.
Paulig har i dag produktionsanläggningar i sex länder; Finland, Sverige, Estland, Storbritannien, Belgien och Spanien. Företagets snacks produceras i de belgiska och spanska fabrikerna.