23948sdkhjf

Atria köper Lantmännen Cerealias färdigrätter

Livsmedelsjätten förvärvar varumärket Gooh.

– Atrias mål är att vara det ledande livsmedelsföretaget i norra Europa. Goohs produktutbud kompletterar Atrias sortiment av färdigrätter och erbjuder nya möjligheter för konsumentinriktad produktutveckling för den svenska marknaden. Gooh är ett välkänt och respekterat varumärke i Sverige, kommenterar Jarmo Lindholm, vd för Atria Sweden, affären.

Gooh har 25 procent marknadsandelar inom kategorin kylda färdigrätter. Distributionskanalerna är väl etablerade med försäljning i alla de stora dagligvarukedjorna samt via varuautomater i Sverige. 

Den årliga omsättningen är cirka 16 miljoner euro (cirka 175 miljoner kronor) och företaget är lönsamt, enligt pressmeddelandet.

– Förvärvet passar perfekt med Atria Groups strategiska mål att expandera inom segmentet färdigmat och det förbättrar Atria Swedens möjligheter till lönsam tillväxt, säger Jarmo Lindholm.

Affären är villkorad av godkännande från berörd myndighet innan den kan genomföras.

I dag släppte även Atria sin rapport för fjärde kvartalet och helåret för 2023. Koncernens omsättning för januari–december var 1 752,7 miljoner euro, en ökning med 56 miljoner euro jämfört med motsvarande period året innan. Det justerade rörelseresultatet var 49,6 miljoner euro, vilket var bättre än under motsvarande period.

Det är Danmark och Estland som står för tillväxten, medan både Sverige och Finland fortsätter att tappa i omsättning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063