Vinaktörer startar gemensam plattform
Efter det uppmärksammade målet förra året, då Winefinder fick rätt mot Systembolaget i en HD-dom och därmed fått rätt att marknadsföra och sälja vin i Sverige, spås marknaden att växa.
Nu väljer Winefinder och Vinoteket att gå ihop i en gemensam e-handelsplattform för att samordna inköp, administration samt transport och lagring. Samtidigt kommer de båda bolagen att stå kvar som egna varumärken. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Vi ser direkt möjligheten att både bredda och fördjupa erbjudandet mot alla våra kundsegment samtidigt som vi gör det attraktivare genom ett större, gemensamt vinsortiment. Det blir bra för både Winefinders och Vinotekets kunder, säger Anders Signell, vd för Vintjänsten, där nu både Vinoteket och Winefinder ingår.
Enligt pressmeddelandet står onlinehandeln för strax över två procent av den totala vinförsäljningen, om man räknar bort Systembolagets e-handel. Av den andelen ska Vinoteket och Winefinder stå för cirka 60 procent.
– Att onlinehandeln idag bara är två procent av den totala försäljningen visar vilka möjligheter Vinoteket och Winefinder har tillsammans. I så gott som alla branscher har kundbeteendet gått allt mer mot onlineköp, vilket gäller även vinmarknaden utanför Sverige. Nu ser vi fram mot att fler svenskar ska upptäcka en värld av vin, inte bara från de stora producenterna utan även de mindre vinodlarna, säger Anders Signell.
Winefinders tidigare huvudägare, Alex Tengvall, blir i och med förvärvet delägare och tar plats i Vintjänstens styrelse.