Humble har fått ordning på lönsamheten
Humble Group, som äger varumärken som Wellibites, Pändy och True Gum, ökade omsättningen och vinsten i det första kvartalet.
Omsättningen steg 15,5 procent till 1 838 miljoner kronor (1 592). Den organiska försäljningstillväxten var 11 procent (14). Ebita-resultatet blev 133 miljoner kronor (130), med en ebita-marginal på 7,2 procent (8,2).
Justerat ebita-resultat blev 128 miljoner kronor (102).
Rörelseresultatet blev 86 miljoner kronor (85), med en rörelsemarginal på 4,7 procent (5,3). Justerat rörelseresultat blev 81 miljoner kronor (58), med en justerad rörelsemarginal på 4,4 procent (3,6).
Resultatet efter skatt blev 23 miljoner kronor (-3). Resultat per aktie uppgick till 0,05 kronor (-0,01).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 60 miljoner kronor (183).
"Kvartalet markerade en betydande förbättring av vår lönsamhet, vilket är ett bevis på styrkan i vår affärsmodell. Vi har ännu inte fått full utväxling av de investeringar och medförande kostnadsökningar som uppskalning i fabrikerna har inneburit. Det är en effekt som kommer att synliggöras först när de utökade skiftkörningarna är i fullt bruk", uppger vd Simon Petrén i rapporten.
Han skriver vidare att bolaget har ökat sina marknadsföringsinvesteringar, vilket man menar är genomtänkta strategiska beslut riktade mot att främja tillväxt de kommande åren.
"Med det starka produktmottagandet från marknaden som vi har, är det viktigt att vi fortsätter att investera för långsiktig avkastning."
Under utsikter skriver Humble följande:
"Det finns en stor optimism i koncernen. Vi börjar komma igenom den tuffa tid som de två senaste årens marginalpress inneburit och vi har ett operativt fokus på att säkerställa ett effektivt genomförande av alla de strategiska initiativen som pågår. Andra kvartalet har börjat starkt och lyckas vi få till den ökade kapaciteten i fabrikerna samt rulla ut de större produktlanseringar som ligger i pipen, går vi en spännande höst till mötes", uppger vd Simon Petrén.
Humble-chefen skriver också att listbytesprocessen fortsätter enligt plan. Humble siktar på att flytta upp till huvudlistan.
Humble, Mkr | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 838 | 1 592 | 15,5% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 11 | 14 | -21,4% |
EBITA | 133 | 130 | 2,3% |
EBITA-marginal | 7,2% | 8,2% | |
Justerat EBITA | 128 | 102 | 25,5% |
Justerad EBITA-marginal | 7,0% | 6,4% | |
Rörelseresultat | 86 | 85 | 1,2% |
Rörelsemarginal | 4,7% | 5,3% | |
Justerat rörelseresultat | 81 | 58 | 39,7% |
Justerad rörelsemarginal | 4,4% | 3,6% | |
Nettoresultat | 23 | -3 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,05 | -0,01 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 60 | 183 | -67,2% |