23948sdkhjf

Ekologiskt tappar – frukt, grönt och mejerier ökar

Försäljningsvärdet för den ekologiska maten minskade med 2,2 procent under andra kvartalet 2024. Skillnaderna mellan olika kategorier är stora, visar Svenskt ekoindex.

Minskningen av ekovaror kan jämföras med konventionella varor som ökade med 2,3 procent andra kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Samtidigt gick de ekoprodukter som produceras i Sverige sämre än de som inte gör det.

Vinnarna bland ekologiskt är frukt, grönt och mejeriprodukter. Frukt och grönt hade en volymökning med 7,1 procent och knaprar in på dess konventionella motsvarig, som ökade med 4,4 procent. Liknande är det för ekomjölken som ökade med 3 procent mot den konventionellas 0,5 procent.

Framgången beror bland annat på prissänkningar på ekologiska grönsaker och frukt, vilket innebär att värdeandelarna har minskat något. Det betyder också prisskillnaderna mellan ekologiskt och konventionellt tycks bestå under kvartalet.

– Denna volymförändring adderar till de signaler vi fått från marknaden om balans, eller i vissa fall till och med en bristsituation på ekologisk och Krav-märkt mjölkråvara. Mjölken är enormt viktig för hela den svenska ekologiska produktionen, så håller denna återhämtning i sig så är det enormt positivt, kommenterar Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska lantbrukarna rapporten.

Även ekoägg, som varit den ekovara som stuckit ut och haft en ökning under en längre tid, tappar. Och det rejält, hela 20 procent. Det förklaras med att försäljningen av ekologiska ägg under 2023 hölls upp av en brist på konventionella ägg, står det i rapporten.

Läs mer om: Eko
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125