Klassisk kaviartub blir designkollektion
Varumärket Kalles Kaviar kommer att pryda frukostbricka, dryckesunderlägg, kökshandduk, dricksglas och en tygväska skapad av illustratören Mathilde Ahlström. Den klassiska tuben började sin resa på svenskarnas frukostbord 1954.
En resa som Designtorget nu har tagit fasta på och skapat en kollektion utifrån kaviartubens färg och form. Eftersom varumärket i år också fyller 70 år ingår även ett kalasmotiv på några av produkterna.
– När Orkla kontaktade oss för att diskutera ett potentiellt samarbete inför Kalles jubileum kände vi direkt att det var en perfekt matchning med Designtorget. Kalles, med sin folkkära och lekfulla anda, passar utmärkt med vår vision om en marknadsplats som tillgängliggör design och uppmanar till kreativitet, säger Emma Klintbo Klingspor, vd Designtorget.
Dessutom har keramikstudion Swedenland ceramics formgivit en vas och muggar. Kollektionen lanseras den 17 september, både i butik och online.
Kalles Kaviar lanserades av Aktiebolaget Bröderne, som senare blev Abba seafood. Sedan 2014 är Abba Seafood en del av Orkla Foods Sverige.