Så ska Arla vända fallande ekotrenden
– Vi vet att många konsumenter vill göra hållbara val i matbutiken men också att de upplever flera hinder. Som världens största producent av ekologiska mejeriprodukter är det förstås väldigt viktigt för oss att hitta nya vägar för att göra ekologiskt mer attraktivt, kommenterar Johan Hedberg, ansvarig för ekofrågor på Arla, i ett pressmeddelande.
Drygt två tredjedelar av konsumenterna vill handla hållbart, enligt siffror från Sustainable Brand Index. För att få dem att vilja välja eko bjuder Arla in flera branscher till ett så kallat hackaton. Det innebär att deltagarna få ta upp vad de vill, hur de vill, under fria former under en begränsad tid.
Det är viktigt att samarbeta, betonar Maja Påhlman, innovationschef på Arla.
– Genom att föra samman kompetenser och perspektiv över industrigränserna vill vi utmana konventionellt tänkande och forma en ny hållbarhetsrörelse inom mat. Vi kommer bland annat att undersöka nya affärsmodeller och hur vi kan göra biologisk mångfald och hälsa mer framträdande.
Hackatonet äger rum den 4 september med ett 40-tal deltagare från bland annat dagligvaruhandeln, restaurangbranschen och föreningslivet. Idéerna ska presenteras redan samma för att sedan utvärderas och bearbetas inom respektive bransch.