23948sdkhjf

Middagsfrid lanserar i Nordamerika

Den svenska matkassesuccén Middagsfrid gör nu sin första lansering i Nordamerika.
Middagsfrid, pionjären inom hemleverans av matkassar, fortsätter sin internationella expansion och gör nu sin första utomeuropeiska lansering och startar i Nordamerika, under varumärket Dinnerit. Den 29 september kommer de första leveranserna gå ut till familjer i Kanada och först ut blir Toronto.

Global ledare
Detta blir Middagsfrids sjunde marknad och Middagsfrid befäster därmed sin position som global ledare inom den snabbt växande matkasseindustrin i allt fler länder. Den internationella expansionen sker i bolaget Dinnerpeace International som ägs av Middagsfridsgrundarna och ägarna, Kicki och Victor Theander.

- Middagsfrid har idag en unik position då vi är det företaget i världen som har mest erfarenhet av att bedriva den här typen av verksamhet i flera länder. Vi har nu 20 års samlad erfarenhet av matkasseverksamhet och det är denna erfarenhet som vi nu erbjuder entreprenörer runt om i världen och som resulterar i vår Kanadalansering, säger Middagsfrids VD Victor Theander.

Drivs av entreprenörspar
Dinnerit drivs, precis som Middagsfrid av ett entreprenörspar där Erik Orving kommer ifrån Boden och Denise Fernandes är ifrån Toronto.

- Vi ser att matkassen ligger rätt i tiden då några av de tydligaste mattrenderna i Kanada just nu är hälsosam och internationellt mat. Detta i kombination med att vi det finns likheter med Sverige, där matkassen snabbt blivit etablerad, gör att vi har goda förhoppningar om att Dinnerit kommer att lyckas i Kanada, säger grundaren Erik Orving.

- Utöver detta så ser vi att vår tjänst ligger rätt i tiden med sitt hållbarhetsfokus då den adresserar tre av de största utmaningarna som Nordamerika står inför: övervikt, matsvinn och klimatproblemet.

Helhetskoncept
Vad Middagsfrid erbjuder Dinnerit är ett helhetskoncept med en IT-plattform i grunden med stöd för flera valutor och språk plus strategisk och operativ kunskap att lansera och driva ett matkasseföretag på flera marknader. Detta kompletteras med en omfattande databas av kundbetygssatta specialframtagna veckomenyer som Dinnerit får tillgång till.

- Den här expansionsstrategin ger oss möjlighet att föra vidare vår övergripande vision (att hjälpa människor att äta bättre mat i vardagen) till nya marknader, säger Kicki Theander. Ur detta perspektiv känns Nordamerika extra spännande eftersom det sannolikt är den kontinent där livsmedelsindustrin har utarmat befolkningens kunskap och även möjlighet att laga mat från riktiga råvaror, fortsätter Kicki.

- Vi har i lilla Sverige startat en matrevolution som håller på att spridas över världen. Det kunde jag inte ens fantisera om när min fru Kicki satt och skissade på verksamhetsidén vid köksbordet för snart sex år sedan. Nu förutspår vi att matkassekonceptet kommer att finnas i alla västländer inom tio år, säger Middagsfrids grundare Victor Theander.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062