Nytänkande dadlar blev årets dagligvara
Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods.
– Dave & Jon’s Dadlar har lyckats ompositionera en så traditionell produkt som dadlar. Vem hade kunnat tro att dadlar skulle kunna konkurrera med chokladbollar och surisar. Det växande sortimentet syns överallt och juryn har imponerats av produktens snabba distributions-uppbyggnad. Detta är ett fantastiskt exempel på innovation och nytänkande, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.
Förutom äran får Dave & Jon’s Dadlar exponering i de egna kanalerna genom Handelns pris. Dessutom 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.
– Det är en otroligt stor ära att få ta emot priset för årets dagligvara. Det gör oss ännu mer motiverade att utveckla nya och innovativa produkter som kan ta marknaden med storm. Tusen tack från hela teamet på Famora Foods, säger David Orang, vd Famora Foods.
Bolaget omsatte 133 miljoner kronor med 21 anställda enligt senaste bokslutet. Formora Foods är också finalist i Årets leverantör till Dagligvarugalan.
Priset Årets Dagligvara delas ut till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Bakom priset står branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete.
Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ och en student från Handelshögskolan i Stockholm. Priset har delats ut sedan 2006.