Midsona visar kraftigt ökat rörselseresultat
Omsättningen sjönk 0,4 procent till 919 miljoner kronor (923). Den organiska försäljningstillväxten var 2,6 procent (-8,0).
”Midsona kan summera ytterligare ett kvartal med organisk försäljningstillväxt, stärkta marginaler och ett förbättrat rörelseresultat. Att vi trots utmanande marknadsförutsättningar har lyckats väl har till stor del att göra med den påbörjade implementeringen av vår nya strategi, som syftar till att driva tillväxt med ökad lönsamhet över tid”, säger Peter Åsberg, vd och koncernchef.
Bedömning är att 2024 sammantaget kommer att visa ett starkare helårsresultat än föregående år, står det.
”På vår största marknad, den svenska, ser vi minskad inflation, räntesänkningar och skattesänkningar i början av 2025, som sannolikt kommer att påverka konsumenternas efterfrågan i positiv riktning inom flera av våra produktkategorier. Den europeiska marknaden för ekologiska produkter är på många håll fortsatt avvaktande. Vi fortsätter arbeta metodiskt med att stärka våra positioner”, säger Åsberg om framtiden.
Midsona, Mkr | Q3-2024 | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 919 | 923 | -0,4% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 2,6 | -8,0 | |
Ebitda | 71 | 49 | 44,9% |
Ebitda-marginal | 7,7% | 5,3% | |
Rörelseresultat | 32 | 9 | 255,6% |
Rörelsemarginal | 3,5% | 1,0% | |
Justerat rörelseresultat | 32 | 18 | 77,8% |
Justerad rörelsemarginal | 3,5% | 2,0% | |
Nettoresultat | 9 | -18 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,07 | -0,12 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 42 | 87 | -51,7% |