Danone tappar i försäljning
Jämförbar försäljning ökade 4,2 procent, mot väntade 3,9 procent.
Resultatet drevs av en stark volym/mix som steg 3,6 procent mot väntade 2,9 och att priserna steg 0,7 procent mot väntade 0,9.
Bolaget bekräftar sin guidning om att försäljningstillväxten för jämförbara enheter förväntas ligga mellan 3–5 procent med en måttlig förbättring av den repetitiva rörelsemarginalen.
Danone hade ännu ett kvartal med stark konkurrens i Kina, Nordasien- och Oceanien.
”Vårt konsekventa fokus på vetenskapligt baserad och konsument- och patientcentrerad innovation, i kombination med en stark marknadsbearbetning, fortsätter att ge resultat, vilket framgår av den fortsatt goda utvecklingen för våra vinnande plattformar som high protein, coffee creations och medical nutrition. Vi har också förbättrat konkurrenskraften inom vår kärnportfölj i många geografiska områden. I en fortsatt utmanande miljö ser vi framtiden an med tillförsikt, med ytterligare stöd av de grundläggande principer som vi återupprättat med Renew Danone”, skriver vd:n Antoine de Saint-Affrique.