Experiment med nudging ska lyfta ekoförsäljningen
Under november månad kommer Oragnic Sweden att uppmuntra och inspirera kunder att göra hållbara ekologiska val i 100 Icabutiker. De tidigare insatserna har lett till betydande ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Det framgår av ett pressmeddelande.
Med nudging menas att man ”vänligt knuffar” konsumenterna och gör det enklare för dem att göra hållbara och hälsosamma val.
– Det blir spännande att se hur årets budskap landar hos konsumenterna. Vi brukar prata om hur ekologiskt är positivt för djuren, naturen och vår planet, men den här gången har vi ett fokus som ligger närmare konsumenten. Vi använder också ett nytt formspråk och färgsprakande kampanjenheter som det blir roligt att testa både i butik och i sociala medier, kommenterar Marika Berglind Ekman, projektledare på Organic Sweden.
Under kampanjen skyltas ett hundratal Icabutiker upp med ett bredare kampanjmaterial. Kampanjen lanseras även online där bland annat kampanjbudskap och produktbudskap kommer att testas.
– Inom ramen för nudging-kampanjen genomförs butiksexperiment av beteendevetare, där små justeringar i och runt hyllorna har visat sig leda till en markant ökning i försäljningen av ekologiska produkter. Dessa experiment har tidigare visat starka resultat och vi har goda förhoppningar om att årets kampanj kommer att inspirera ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, chef för innovation på Ica Sverige.