23948sdkhjf

Tillväxten fortsätter för Linas Matkasses ägarbolag

Banar väg för stark avslutning på året, menar Cheffelos vd Walker Kinman.  

E-handelsbolaget Cheffelo redovisar ökad omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten ökade. Samtidigt räknar bolaget med en stark avslutning på året.

Omsättningen steg 2,4 procent till 216 miljoner kronor (211). Justerat för valutakurseffekter motsvarar det en ökning om 3,8 procent.

Ebitda-resultatet blev -5,8 miljoner kronor (-0,6). 

Rörelseresultatet blev -17,2 miljoner kronor (-12,8).

Resultatet efter skatt blev -12,1 miljoner kronor (-12,5). Resultat per aktie uppgick till -0,94 kronor (-0,99).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 7 miljoner kronor (39,3).

"Tredje kvartalets tvåsiffriga tillväxt i Sverige banar väg för en stark avslutning på året för Cheffelo, där högre lönsamhet och ökad tillväxttakt förväntas under Q4", uppger vd Walker Kinman i rapporten.

Han fortsätter:
"Vi förväntar oss fortsatt ojämn tillväxt på kort sikt, med en ökning igen i Q4. Detta baseras på den säsongsmässiga minskningen av kundförvärv under Q4, kombinerat med fortsatta förbättringar i köpfrekvens och kundbortfall. Tillväxten i leveransvolymer i Sverige och Danmark förväntas ligga på höga ensiffriga eller låga tvåsiffriga procenttal, medan volymerna i Norge förblir oförändrade."

Cheffelo-chefen skriver att bolaget fortsätter att ha bra kontroll på sälj- och marknadsföringskostnaderna. För helåret väntas dessa bli 13 procent av omsättningen. Det innebär en minskning i det fjärde kvartalet mätt som årstakt.

"Detta bland annat då vi inte kommer ha samma kostnader för vårt nya värdeerbjudande som lanserades i slutet av 2023. Även om tidpunkten för marknadsföringskostnaderna 2024 skapar en utmaning för jämförelser, förväntar vi oss en ökning av ebit för hela året och stark lönsamhet samt intäktsökningar under Q4", uppger Kinman.

Efter ett tungt 2023, då samtliga matkassebolag dök omsättningsmässigt, har Cheffelo nu redovisat sitt femte kvartal i rad med tillväxt. Koncernen har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och har varumärkena Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt i portföljen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063