23948sdkhjf

Fria Bröd svidar om – ”Vi vill krossa myten om glutenfritt”

Glutenfria producenten Fria Bröd vill skaka av sig den förlegade synen på glutenfria varor. Nu gör de om både logga och förpackning.

”Glutenfrihet i varje tugga” är det nya kommunikationskoncept när Fria Bröd ska stärka varumärket och visa att glutenfritt är minst lika bra som konventionellt bröd.

– Vi heter Fria av en anledning. För oss är frihet viktigt och vårt nya koncept utgår från insikten att den som äter glutenfritt vill leva som alla andra, utan begränsningar. Många tror också att glutenfritt är som det var för 30 år sedan. Ett begränsat utbud med torra, tråkiga produkter. Den myten vill vi krossa, för i dag har Fria allt från surdegsbröd till pizza och pepparkaksdeg, kommenterar Magnus Holmström, vice vd & chef för marknad, försäljning och innovation på Fria Bröd,  i ett pressmeddelande.

Bolaget är en av de största glutenfria producenterna i Norden. Enligt dem själva är de i allmänhetens ögon ett relativt okänt varumärke. En nylansering med ny förpackningsdesign och logga, framtagen av varumärkes- och designbyrån Identity Works, är tänkt att förändra den bilden. 

– Det ska inte vara något konstigt att äta glutenfritt. Därför är det viktigt att förpackningarna är tilltalande, så att konsumenterna känner att de kan bjuda andra på ”sina produkter” och känna stolthet.

Med start vecka 46 kommer går bolaget ut i en bred kampanj.

Fria Bröd omsatte 246 miljoner kronor med 52 anställda enligt senaste bokslutet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078