23948sdkhjf

Kopparberg: Svagt rörelseresultat trots ökad omsättning

Kopparbergs Bryggeri redovisar högre omsättning men lägre rörelseresultat i tredje kvartalet 2024 jämfört med motsvarande period i fjol.

Nettoomsättningen exklusive dryckesskatt steg 3,6 procent till 651,0 miljoner kronor (628,2).
Omsättningsökningen hänför sig till högre priser och volymer.

Resultatet före avskrivningar, ebita-resultatet, blev 79,2 miljoner kronor (93,1), med en ebita-marginal på 12,2 procent (14,8).

Rörelseresultatet blev 64,1 miljoner kronor (75,5), med en rörelsemarginal på 9,8 procent (12,0).

Resultatet före skatt var 37,2 miljoner kronor (50,5).

Resultatet efter skatt blev 26,7 miljoner kronor (41,3), en minskning med 35,4 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 1,30 kronor (2,00), vilket innebär en minskning med 35,0 procent mot föregående år.

- I Storbritannien, som är vår största och viktigaste exportmarknad, har sommarvädret varit ostadigt och regnigt. Detta har lett till att vi inte sålt förväntade volymer, vilket gett lägre resultat. Under perioden har vi bibehållit våra marknadsandelar både inom alkoholhaltig och alkoholfri cider, vilket visar styrkan i vårt varumärke, kommenterar vd Peter Bronsman i delårsrapporten.

Distributionsavtal med Budweiser Brewing Group, BBG, som innebär att BBG ska distribuera och sälja Kopparbergs Ciderprodukter på pubar och restauranger i Storbritannien har börjat i en positiv anda och Kopparbergs fortsätter planenligt att installera fler tappkranar för bolagets ciderprodukter och får allt fler kunder.

Lanseringen av Kopparberg Cider Mix Variety Pack, som är en mixad förpackning av cider i en mängd olika smaker, har utvecklats mycket positivt.

- På våra övriga exportmarknader som till exempel Irland, Spanien, inklusive Kanarieöarna, Grekland, Cypern, Australien och Sydafrika fortsätter vår försäljning planenligt och försäljningen på dessa marknader är oerhört viktig dels som volym, dels för vårt varumärkesbyggande, kommenterar Peter Bronsman.

På den svenska marknaden ligger Kopparbergs i linje med föregående år. På Systembolaget innehar bolaget inom cidersegmentet de två topplaceringarna med Kopparberg Päroncider och Kopparberg Äpplecider. Inom ölsegmentet fortsätter bolagets varumärken Sofiero Original, Höga Kusten och Fagerhult att hålla sina positioner.

Inom Horeca (hotell, restaurang och catering) ligger bolagets försäljning i linje med föregående år.

- Med vårt starka varumärke i ryggen och vår marknadsposition så ser jag mycket positivt på framtiden, avslutar Bronsman sin vd-kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096