Nyckelhålsförsäljningen ökar – hamburger- och korvbröd ökade med 422 procent
Försäljningen av Nyckelhålsmärkta produkter har ökat de senaste åren, samtidigt som utbudet har varit stabilt, skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.
Nyckehålsmärkt Matfett följt av Färsk fisk och skaldjur samt Färsk fjäderfä står för de största ökningarna under 2024. Däremot tappade Hårt bröd och Frukostflingor något. Det visar siffror från NielsenIQ.
– Det är glädjande att det finns ett bra utbud av Nyckelhålsmärkta produkter. Och det är minst lika roligt att det finns en sådan stark efterfrågan hos konsumenterna för de här mer hälsosamma produkterna, säger Britta Ekman, chef för Livsmedelsverkets enhet för hållbar livsmedelskonsumtion.
Försäljningsstatistiken visade på stora variationer mellan olika kategorier av livsmedel. Men tydliga volymökningar i Matfett (33 procent), Färska vegetariska produkter (24 procent) och Frukostflingor (11 procent) innebär att det inom vissa kategorier har skett en relativt stor förändring i konsumtionen.
Det fanns också under året ett stort intresse från branschen att bidra med produktutveckling samt att synliggöra Nyckelhålet i butik.
– Livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln har en nästan daglig kontakt med konsumenterna och kan verkligen göra en stor insats för att det ska bli enklare för fler att äta mer hälsosamt, säger Britta Ekman.
Nyckelhålsmärkning
Totalt fanns det 2 570 Nyckelhålsmärkta produkter i den svenska dagligvaruhandeln 2024.
Under 2024 minskade antalet med 10 produkter.
De tre största kategorierna sett till antalet:
Kött 195 produkter
Färsk fisk och skaldjur 163 produkter
Hårt bröd 122 produkter
Störst andel Nyckelhålsmärkta produkter är Hårt bröd med 25 procent, följt av Färsk fjäderfä 16 procent och
Frukostflingor med 15 procent.
Källa: Livsmedelsverket