23948sdkhjf

Alkohol- och sockerfritt fortsätter öka medan cider tappar

Både sockerfri läsk och alkoholfri öl ökade med över 6 procent förra året. Den totala försäljningsvolymen för bryggerierna lyfte med nästan 2 procent. Lönsamheten är fortsatt en utmaning, konstaterar Sveriges Bryggerier.

Den svenska bryggerinäringen omsätter cirka 21 miljarder kronor. Förra året ökade den totala försäljningsvolymen med 1,8 procent, visar preliminära försäljningssiffror från Delfi Marknadspartner.

Sockerfri läsk och alkoholfri öl driver försäljningen.

– Utbudet av alkoholfri öl har breddats rejält, genom satsningar från både stora och små bryggerier, och det har väckt stort intresse. Volymerna har ökat med över 700 procent de senaste 11 åren, konstaterar Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier, i ett pressmeddelande.

Cider är en dryckeskategori som backar (5 procent), medan övriga drycker ökar. Vatten med 2,6 procent, öl 1,6 och läsk med 0,9 procent.

Sockerfri läsk ökade med hela 6,5 procent förra året, medan sockrad läsk backar 5,5 procent. Sockerfri läsk står för 56 procent av all läsk som säljs.

Tendensen är liknande för alkoholfri öl, som ökade med 6,2 procent. År 2018 passerade alkoholfri öl lättölsförsäljningen och 2021 även mellanölet. Förra året hade den även en högre försäljning folkölen.

Försäljningen av folköl minskade med 3,8 procent, medan starköl och mellanöl ökade 3 respektive 0,6 procent. Lättöl fortsätter att minska kraftigt, 5,9 procent.

Lågkonjunkturen har dock varit en tuff utmaning för branschen.

– Lågkonjunkturen har lett till att bryggerierna tagit fram prisanpassade drycker. Samtidigt är höjda priser på förpackningar, råvaror, drivmedel och transporter en stor utmaning för bryggerier som dagligen brottas med lönsamheten, konstaterar Anna-Karin Fondberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047