Under en tolvmånadersperiod, fram till december i fjol, stod det glutenfria sortimentet för en rejäl försäljningsökning. Mätt i volym var det en utveckling på 10,1 procent, enligt siffror som analysföretaget NielsenIQ tagit fram åt Fri Köpenskap. Det kan jämföras med den föregående tolvmånadersperioden då segmentet backade 0,5 procent.
Men enligt ...
Ljusa tider för producenterna inom glutenfritt – ”Marknad som växer”
Den stadiga utvecklingen för de glutenfria produkterna väntas inte ta stopp någon gång snart. Det uppger både producenterna och aktörer på dagligvarusidan.

Jan Söderholm, ansvarig för den nordiska försäljningen på Dr Schär, och Coops produktutvecklare Daphne Perlmutter. Foto: Press/Jan Ahmadi
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration