LRF Kött vill öka tillväxten
Inom tre år ska den negativa trenden för köttproducenter vända.
– Syftet med LRF Kött är helt enkelt att öka de svenska köttproducenternas och branschens konkurrenskraft och tillväxt. Vi ska arbeta med köttspecifik näringspolitik, omvärlds- och marknadsanalys, kommunikation och stödja utveckling av marknad, företagande och primärproduktion, säger Thomas Magnusson, ordförande för LRF Kött, i ett pressmeddelande.
Strategier
Köttdelegationen, som styr LRF Kött, har lagt fram strategier med sikte på 2020 och LRF Kött har valt att fokusera på några av dem för att skapa lönsamhet och tillväxt inom svensk köttproduktion.
LRF Kötts strategier omfattar bland annat: ursprungsmärkning och fortsatt marknadsföring av svenska mervärden, utveckling av utbud och kvalitet på avel och rådgivning för att underlätta köttföretagares produktivitetsutveckling samt markant öka svensk köttproduktions konkurrenskraft med bibehållen djuromsorg och miljöhänsyn, vilket kräver minskat regelkrångel, tolkningar anpassade för svenska förhållanden och förändrade regelverk eller djuromsorgsprogram.