23948sdkhjf

Grådö Mejeri satsar inför 2014

I samband med att mejeriet fyller 60 år tas en ny bägarlinje i bruk som ska leda till ökad försäljning.
Grådö Mejeri firar 60-årsjubileum och inviger då en ny bägarlinje. Nya produkter och en förväntad ökad försäljningsvolym innebär betydligt större produktion för Grådö Mejeri under nästa år.

- Med den nya bägarlinjen kan vi använda grädden som blir över vid mjölktillverkningen till produktion av crème fraiche och gräddfil. Ett tillskott som kommer att påverka vårt resultat positivt 2014 och skapa mervärde för Coop som nu kan producera bägarprodukter i sitt eget mejeri. Vi är mycket nöjda över att ha en av de finaste bägarlinjerna i Sverige, säger Staffan Eklöv, VD Grådö Mejeri, i ett pressmeddelande.

Egen produktion
Coop köpte Grådö Mejeri 2012 för att möjliggöra tillverkning och försäljning av mejeriprodukter som mjölk, fil och yoghurt under de egna varumärkena Coop och Änglamark. Här ingår också den lokalproducerade mjölken med varumärket Grådö Mejeri och som idag säljs i ett 70-tal Coop-butiker i Dalarna, Gästrikland samt Västmanland.

Billigare mjölk
Tack vare ökad efterfrågan på Coops egna mejeriprodukter, rekryterade Grådö Mejeri i augusti 2013 nya mjölkgårdar i Dalarna, Västmanland och Uppland, som under nästa år börjar leverera till mejeriet. Då kommer totalt 39 mjölkgårdar att leverera mjölkråvara till Grådö Mejeri och därmed få mer betalt än rådande marknadspris. Coop-mjölken kan trots det säljas till konsument till ett lägre pris. Detta eftersom Coop med kontroll på både produktion och försäljning har kunnat kapa produktions- och distributionsledet samt fått ett mer kostnadseffektivt flöde.

- Vårt första år som ägare av Grådö Mejeri har gått över förväntan. Vi har nu en försäljningsandel på över 30 procent för Coop-mjölken i våra butiker och vi ser också att försäljningen av den lokalproducerade Grådö Mejeri-mjölken ökar stadigt. Grådö Mejeris 60 år långa erfarenhet av mejeriproduktion spelar förstås en viktig roll. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg och fortsätta vårt framgångsrika samarbete, säger Thomas Areskoug, Affärsområdesdirektör Marknad, Coop.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156