Uppåt för mörkrostat kaffe
Löfbergs ökade mest inom det mörkrostade segmentet.
- Mellanrost är fortfarande storsäljaren i svenska butiker, men det är tydligt att fler och fler efterfrågar ett mer karaktärsfullt och smakrikt kaffe, säger Kent Pettersson, försäljningsdirektör på Löfbergs, i ett pressmeddelande.
Dubbelt så stor volymökning
GfKs undersöknig är gjord mellan juli 2012 och juni 2013. Den visar att volymökningen för mörkrost är nästan dubbelt så stor som för mellanrost, upp nio respektive fem procent. Andelen hushåll som köper mellanrost sjunker något, medan andelen som köper mörkrost ökar. Det senaste året har nästan hälften av alla svenska hushåll köpt mörkrostat kaffe.
Löfbergs Kharisma - mörkrostad succé
I det mörkrostade segmentet ökade Löfbergs mest av alla. En viktig anledning till detta är framgångarna med Kharisma som lanserades för två år sedan.
- Kharisma är vår mest lyckade lanseringen någonsin och försäljningen ökar faktiskt fortfarande. Uppenbarligen hittade vi en smakblandning som ligger helt rätt i tiden, säger Kent Pettersson.