Mer samarbete mellan nötproducenter nyckel till ökad självförsörjningsgrad
I en ny rapport från SLU jämför forskarna nötköttsproduktionen i några europeiska länder med den svenska.
Forskarna fann att, trots en hel del likheter länderna emellan, Irland har en självförsörjningsgrad på 800 %, Österrike 140 %, Storbritannien 80 % och Sverige endast 49 %. Framför allt i Österrike arbetar man mycket inom producentföreningar, och producenterna där uttryckte också en hög grad av tillfredsställelse med yrket och med situationen i sektorn. I Storbritannien och Irland står man också inför lönsamhetsproblem, men just nötköttsproduktionen verkar ändå prestera relativt väl.
- En av nyckelfaktorerna till framgång tycks vara det systematiska samarbete som finns mellan aktörer i produktionskedjan och det förtroende och informationsflöde som detta skapar. I alla undersökta länder utom Sverige är detta samarbete mycket vanligt, berättar Ellinor Isgren .
Strategier och skillnader
Forskarna redogör för några av de strategier och strukturella skillnader som finns i produktionskedjorna, och bidrar med kvalitativa insikter kring hur man långsiktigt stimulerar självförsörjning och lönsamhet. Rapporten mynnar ut i ett antal slutsatser och rekommendationer för att svenskt nötkött ska hävda sig bättre.
- Ett ökat samarbete och kommunikation mellan olika led i kedjan behövs och det är tydligt att producenterna vinner på att organisera sig, säger Erik Hunter.
Initiativet till studien kom från LRF, Sveriges Nötköttsproducenter och McDonald’s Sverige, som har finansierat studien. Bakgrunden är Sveriges sjunkande självförsörjningsgrad och lönsamhetsproblem i kedjan.
- Rapporten är ett värdefullt underlag för vårt fortsatta arbete att vända trenden och skapa lönsamhet och tillväxt i svensk nötköttsproduktion. Inte minst de erfarenheter man har i de olika länderna av producentringar och samarbete i hela värdekedjan, säger Erica Lindberg vid LRF Kött.
Hur värdekedjan fungerar
Anita Persson vid Sveriges Nötköttsproducenter har suttit med i styrgruppen för projektet.
- Vi nöttköttköttsföretagare har nu fått reda på hur värdekedjan fungerar i andra länder och hur vi kan utveckla den i Sverige på ett bättre sätt för att öka vår konkurrensförmåga. T.ex. kan det bli en metod för konceptutveckling, där det finns från början ett nära samarbete mellan oss nötköttsföretagare, kunden och industrin, säger hon.
Studien har genomförts med hjälp av McDonald’s leverantörskedja i respektive land.
- Som restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött vill vi bidra till ett starkt svenskt lantbruk för att säkra våra framtida råvaruleveranser. Jag hoppas att studien ska utgöra ett första steg mot ökad lönsamhet för svenska nötköttsproducenter och större tillgängligheten av svenskt nötkött för konsumenterna, samt ge inspiration till samarbete genom hela leverantörskedjan i Sverige, säger Patrik Holm-Thisner, Svenska McDonald’s.