ICA Gruppen säljer bolag
ICA Gruppen utvärderar sina portföljbolag och finansiella mål .
Finansiella mål
ICA Gruppen är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med en tydlig strategi för lönsam tillväxt. Koncernens finansiella mål ska säkerställa att ICA Gruppen långsiktigt skapar värde för aktieägarna och spegla koncernens inriktning mot den stabila dagligvaruhandeln.
- Vi har tydligt fokus på fortsatt tillväxt med god lönsamhet. Ett starkt kassaflöde och sund kapitalstruktur skapar utrymme för framtida utdelningar och investeringar, säger ICA Gruppens vd Per Strömberg.
Utvärdering av portföljbolag och ny non-food-strategi
ICA Gruppens utvärdering av de fem portföljbolag som koncernen äger vid sidan av ICA-verksamheterna har gjorts parallellt med utformningen en ny non-food-strategi för koncernen.
- Vi har parallellt med utvärderingen av portföljbolagen tagit fram en ny non-food-strategi. Non-food är ett viktigt komplement till vårt dagligvaruerbjudande och ett område vi ser möjlighet att växa inom, säger ICA Gruppens vd Per Strömberg.
ICA Gruppens strategi för non-food syftar primärt till att stärka konkurrenskraften i koncernens stormarknadskoncept och i ett framtida online-erbjudande. Övergripande handlar det om att kontinuerligt förnya och utveckla sortimentet samt att förstärka erbjudandet inom utvalda varukategorier inom non-food och att göra dem till så kallade attraktionssortiment. Inom Maxi ICA Stormarknad är det ICA Sverige centralt som driver och äger non-food-avdelningen i butiken.