Nya svenska livsmedelskedjan M.A.T. invigd
Sveriges första dagligvarukedja på tio år invigdes i Helsingborg.
Saluhallskänsla
Butiken präglas av saluhallskänslan med färskvaror till stormarknadspriser, smartare måltidslösningar med bland annat möjlighet att äta i butiken eller ta med färdig mat för uppvärmning, samt en anpassning till e-handel med bland annat en världspremiär för touch-skärmar där man kan beställa varor för hem och fritid för hemleverans.
– Dagligvaruhandeln håller på att förändras utifrån nya kundbehov. Intresset inför öppningen och dagens kundanstormning talar för att vi tänkte rätt när vi satsade på saluhallskänsla, måltidslösningar och e-handelsanpassning, säger Jan Hildingsson, butikschef på M.A.T. Helsingborg.
Kompaktare än citygross
M.A.T. (uttalas ”mat”) i Helsingborg har med en totalyta om drygt 4 700 kvm ett kompaktare format än City Gross stormarknader, med tydliga zoner för olika kategorier i ett annorlunda kundvarv.
Öppnar fler butiker 2014
Bergendahls är med en omsättning på 11 miljarder kronor idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 97:e största (enl Veckans Affärer). Nyetableringar av både City Gross och M.A.T. i kombination med organisk tillväxt i befintliga butiker, är tänkt att bidra till att Bergendahls fortsätter vara svensk dagligvaruhandels snabbväxare. Nästa M.A.T. öppnas under 2014 i Vällingby.