Systembolagets försäljning ökar
Systembolagets försäljning ökade under 2013.
Etiskt märkta viner går framåt
Efterfrågan av etiskt märkta viner ökade markant under 2013. Etisk märkta viner kommer i första hand från Argentina, Chile och Sydafrika: Totalt var nästan 10 procent av försäljningen från dessa länder etisk märkta viner. Det är en ökning med nästan 5 procentenheter. I dagsläget erbjuder Systembolaget cirka 30 viner med etisk märkning i fasta sortimentet. Under året kommer vi att lansera ytterligare ett 15-tal. Målet är det ska finnas etiska alternativ i våra butiker i alla prislägen mellan 70 och 120 kronor från relevanta ursprungsländer.
Alkoholfritt fortsätter att öka
Försäljningen av alkoholfritt har ökat under flera år så även under 2013. Alkoholfritt står för den största förändringen, försäljningen ökade med nästan 10 procent.
- Vi ser ett ökat engagemang från våra kunder, både vad gäller den egna hälsan men också vad gäller villkoren för de som producerar vin. Det gör mig stolt och glad, säger Magdalena Gerger VD för Systembolaget. Det är också ett kvitto på att våra satsningar inom dessa områden är efterfrågade.
Högsta stödet för Systembolaget någonsin
Stödet för Systembolaget är det högsta sedan det började mätas 2001. Under 2013 svarade 72 procent ja på TNS Sifo:s fråga om man vill behålla Systembolagets ensamrätt på försäljning av starköl, vin och sprit i stället för att tillåta försäljning i andra butiker, vilket är en tydlig ökning sedan 2011, då 68 procent svarade ja på frågan.