Svenska sötsaker i medvind
Flera svenska företag satsar på export och deltar i världens största fackmässa för konfektyr- och bageriprodukter.
Leder till affärer
Svenska företag får möjlighet att knyta internationella kontakter inom branschen och besökare får en bild av vad marknaden har att erbjuda.
- Mässan har lett till konkreta affärer för flera av de svenska utställarna tidigare år. Trenden lär fortsätta, med tanke på svenska sötsakers medvind på exportmarknaden, säger Maria Varnauskas, ansvarig för affärsområdet livsmedel på Business Sweden.
Ökad export
Exporten av sockerkonfektyrer ökade med 14 procent 2010-2012. Det har dock skett en förändring av vilka marknader svenska företag säljer choklad, konfektyr och kex till. Den största ökningen med 50 procent gick till övriga OECD-länder, dit exporten ökade med hela 82 MSEK. Exporten till EU har däremot minskat något medan försäljningen till Ryssland och de östeuropeiska länderna utanför EU har varit stabil.
Följande 16 svenska företag deltar i ISM: Akriform Plast, Bubs Godis, Cab Candinavia, Candy People, Dals Konfektyr, Grenna Polkagriskokeri, Herrgårdstoppen, Kolafabriken i Ronneby, Lakritsfabriken i Ramlösa, La Praline Gothenburg, Nybergs Bageri, Nyåkers Pepparkakor, Pick and Mix Sweden, Scandi Candy, Solberga Konfektyrfabrik och Totte Gott.
ISM har anordnats varje år sedan 1971. Förra året deltog 35 000 besökare från 150 länder och 1400 utställare från hela världen. Mässan vänder sig främst till fackfolk, inköpare, grossister och företag.