23948sdkhjf

Färsk tysk kyckling lanseras under varumärket Farmland

Norvida lanserar färsk kyckling under varumärket Farmland i Sverige.
Norvida lanserar nu ett sortiment av färska kycklingprodukter under varumärket Farmland.

Norvida har i mer än tio år marknadsfört färdiglagad kyckling under varumärket Happy Chef för storhushåll. Delar av sortimentet lanserades för två år sedan även i detaljhandeln. Som ett led i utvecklingen lanseras nu färsk kyckling med ursprung Tyskland.

- Konsumtionen av kyckling ökar i Sverige, den ligger dock fortsatt under snittet i Europa. Vi är övetygade om att konsumtionen i Sverige kommer att fortsätta öka. För att möta behovet lanserar vi till att börja med två produkter, bröst- och lårfilé. Vi har förhoppningar om att kunna lansera fler produkter inom kort. Den färska kycklingen kommer att marknadsföras under varumärket Farmland, säger Pål Bruu, VD för Norvida i ett pressmeddelande.

- I sökandet efter en producent av Farmland färsk kyckling har våra kvalitetskrav haft hög prioritet. Vi har valt en producent som är helintegrerad, vilket innebär att de har full kontroll över alla steg i produktionen, från kläckeri och foderproduktion till slakteri. Det ger oss förutsättningar att kunna garantera och kontrollera att alla led i kedjan uppfyller våra krav. Alla gårdar som föder upp kycklingar för Farmland är certifierade av tredje part, enligt den tyska standarden QS. Produktionen sker i en nybyggd anläggning med den senaste teknologin. Det gör att vi kan garantera en mycket hög kvalitet på produkten, samtidigt som våra höga krav på etik och djuromsorg uppfylls, säger Calle Ramvall, kvalitets och miljöchef på Norvida.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064