Kentucky Fried Chicken till Sverige
KFC lanseras i Sverige av Nordic Service Partners
- I takt med att konkurrensen i hamburgerbranchen hårdnar vill vi bredda verksamheten och utnyttja vår operativa styrka även på andra områden. Partnerskapet med Yum! Brands och KFC ger oss ett utmärkt komplement till vår befintliga verksamhet inom snabbmatssegmentet (quick service). Med KFC står vi stadigare på en bredare grund, säger Morgan Jallinder, VD på NSP i ett pressmeddelande.
- Jag är överväldigad över att Yum! och NSP kommer samarbeta för att utveckla KFC:s varumärke på den svenska marknaden. Sverige är en av de mest dynamiska restaurangmarknaderna i Europa och tillsammans ska vi bygga varumärket KFC enligt vår för Europa så framgångsrika etableringsstrategi som bygger på: attraktiva restauranger, läckra butikstillagade kycklingrätter och hög servicenivå byggd utifrån en kultur med på starka mänskliga värden. NSP har djup kunskap om alla aspekter av marknaden, vilket i kombination med deras starka operativa och finansiella styrka, gemensamma värderingar, gör att de framstår som en perfekt partner, säger Ivan Schofield, VD KFC EMEA.
Yum! Brands är världens största restaurangföretag med fler än 40 000 restauranger representerade av varumärkena KFC, Pizza Hut och Taco Bell.
Ökad kycklingkonsumtion
KFC är världens största restaurangkedja inom kycklingsegmentet med över 19 000 restauranger världen över fördelade i 112 länder. Utöver den berömda friterade ”original recipe”-kycklingen serveras även grillad kyckling, kycklingburgare, wraps och sallader på KFC:s restauranger. Yum! Brands är världens största restaurangföretag med fler än 40 000 restauranger representerade av varumärkena KFC, Pizza Hut och Taco Bell.
Kycklingkonsumtionen har under de senaste decennierna ökat världen över. Enligt USDA (amerikanska jordbruksdepartementet) passerade den amerikanska konsumtionen av kyckling mängden nötkött för flera år sedan. Idag är den ca 40 procent högre.
- Kyckling ökar stadigt även i Sverige och har mer än fördubblats under de senaste 20 åren. Genom avtalet med Yum! Brands får vi möjlighet att expandera inom quick service med en kycklingorienterad restaurangkedja. KFC är ett koncept som kräver standardiserade processer och högvolymrestauranger, vilket påminner starkt om vår operativa plattform. Affären är ett helt logiskt steg i vår utveckling, med KFC kan vi fortsätta göra det vi gör bäst, fortsätter Morgan Jallinder.
- KFC ger oss möjlighet att utveckla och anpassa produktutbudet för den svenska marknaden. Alla år inom snabbmatssegmentet – QSR - har gjort att vi har erfarenheten, infrastrukturen och humankapitalet som krävs för effektivt lansera och utveckla KFC. Vi ska i första hand i fokusera på Sverige, men en vidare expansion i Skandinavien är inte utesluten, avslutar Morgan Jallinder.
Avtalet innehåller sedvanliga bestämmelser till skydd för Yum´s varumärkesrättigheter. Till dessa bestämmelser finns kopplat separata avtal med några av NSPs huvudägare att de skall bibehålla ett visst minsta aktieägande i bolaget under samarbetets tre första år.