Ölintresset och ölmarknaden ökar i Sverige
Intresset för öl och ölmarknaden ökar i Sverige enligt Carlsbergs undersökning Dryckeskollen.
Stark trend
Öltrenden bekräftas även av Systembolaget som rapporterar att starkölsförsäljningen ökade med 1,7 procent under 2013, vilket innebär 231 477 liter öl. Och trenden är stark. Bara under fjärde kvartalet ökade Systembolagets starkölsförsäljning med 5,8 procent jämfört med samma period 2012.
Carlsberg Sverige som är det ledande bryggeriet med en marknadsandel på drygt 28 procent på Systembolaget har upplevt ett starkt 2013 och allt pekar på att trenden fortsätter.
– Vi hade ett mycket bra 2013. Hela marknaden växte och vi ökade försäljningen med 5,2 procent på Systembolaget, vilket innebar att vi även tog marknadsandelar. Bryggerbranschen blomstrar just nu med fler bryggerier än på väldigt länge och under våren får Stockholm ett eget hantverksbryggeri när vi öppnar Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad i samarbete Brooklyn Brewery, säger Mark Jensen i ett pressmeddelande.
Även alkoholfritt ökar
Den växande öltrenden bekräftas också av försäljningen av alkoholfri öl. Carlsberg Sverige som idag har en markandsandel på 51 procent i det alkoholfria ölsegmentet i detaljhandeln är en stor drivkraft till att försäljningen av alkoholfri öl har stigit under flera år. Under 2013 ökade försäljningen av alkoholfri öl i detaljhandeln med totalt 34 procent.
Även Systembolaget rapporterar om att försäljningen av alkoholfri öl ökar. Förra året gick den upp med 21 procent där en stor del av förklaringen är ännu ett starkt år av Carlsbergs alkoholfria öl-trio (Carlsberg Non-Alcoholic, Estrella Damm Non-Alcoholic och Staropramen Non-Alcoholic) som totalt ökade med 28 procent.