23948sdkhjf

Livsmedelskedjor satsar på svenskt griskött

Både Ica och City Gross satsar på svenskt griskött.
Familjeägda City Gross kräver nu att fler dagligvarukedjor satsar svenskt. Kedjan har satsat på svenskt kött sedan starten 1993. Allt färskt kött man säljer är svenskt, man var först med att lansera en charkprodukt märkt med svenskmärkningen Svenskt Kött och man är ensam om att genom Griskronan betala en krona extra direkt till grisbonden för varje kilo svenskt griskött man köper.

– Fina ord är bra, men nu krävs det handling om vi skall få behålla den svenska grisen! Det är bra att våra kolleger i branschen nu säger sig vilja verka för svenskt kött genom mer information, men det är försäljning och inte fina ord grisbonden lever av. Allt vårt färska kött är svenskt. Om fler kedjor kunde stå upp och säga det skulle vi inte ha någon debatt kring framtiden för svenskt kött, säger Michael Riedel, färskvaruchef på Bergendahls Food som äger och driver City Gross i ett pressmeddelande.

Ökar marknadsföringen
Redan idag är 77 procent av det färska griskött som ICA köper in centralt svenskt. Nu sätter ICA ett mål att under 2014 öka försäljningen av svenskt griskött med 10 procent. För att göra det kommer man att öka marknadsföringen och butikskommunikationen.

- För oss är det viktigt att det finns en livskraftig svensk livsmedelsproduktion. Även om vi inte själva kan lösa krisen i grisnäringen, så vill vi göra vad vi kan för att lyfta fram de fördelar som det svenska grisköttet har, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096