Löfbergs satsar på 100 procent hållbart kaffe
100 procent hållbart till restauranger och kaféer.
- Vi har fått bra respons från våra kunder som ser nyttan med certifierat kaffe. Det här ger både oss och kunderna affärsmässiga fördelar, säger Per Grahn, försäljningsdirektör på Löfbergs i ett pressmeddelande.
Först med ekologiskt och Fairtrade
Fram tills nu har cirka 60 procent av kaffet Löfbergs sålt till hotell, restauranger och kaféer varit certifierat. Nu ökar man alltså till 100 procent.
- Vi var först i Sverige med både ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe bland de stora aktörerna. Det har bidragit till att vi är marknadsledande inom Out of Home-segmentet. Nu blir det ännu tydligare att vi är en partner som stärker kunderna i deras hållbarhetsarbete, säger Per Grahn.
Löfbergs är redan en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe. Idag arbetar företaget med fem certifieringar för hållbara kaffeodlingar: Fairtrade, Krav, Rainforest Alliance, EU-ekologiskt och UTZ.