23948sdkhjf

Kampanj för svenskt griskött

Branchorganisationen Svenskt Kött kommer att genomföra en kampanj för svenskt griskött.
Branchorganisationen Svenskt Kött kommer att genomföra en butiksaktivitet som fokuserar på grisköttets ursprung och lanseras i maj. Dagligvarukedjorna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl samt LRF och Jordbruksverket stöttar kampanjen, som kommer att synas i cirka 700 butiker.

- Vi kommer att ta fram en kampanj där vi berättar för konsumenterna om det svenska grisköttets mervärden, lyfter fram charkuterier och vikten av att titta på råvarans ursprung, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött i ett pressmeddelande.

Strängare regler i Sverige
Svenska grisar föds upp enligt strängare regler än till exempel Danmark och Tyskland. I Sverige har grisarna knorren kvar, får antibiotika bara vid sjukdom och har större utrymme i boxarna. Detta leder till högre kostnader och svensk grisnäring är utsatt för ett hårt tryck från billigt importkött i bland annat korv och andra charkuterier.

Matlandet satsar på kampanjen
I mitten av februari hölls ett möte om läget i grisnäringen på inbjudan av Landsbygdsdepartementet och Jordbruksverket. Svenskt Kött fick då en förfrågan om att ta fram aktiviteter i butikerna för att på kort sikt öka informationen om svenska mervärden och svenska charkuterier. Den kommande kampanjen får ekonomiskt stöd från dagligvaruhandeln, köttbranschen och LRF. Jordbruksverket bidrar med 1,5 miljoner från satsningen Matlandet Sverige.

- Det är oerhört positivt att vi med ett samlat stöd kan samarbeta för det svenska köttet, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079