Santa Maria byter namn på fejkguacamole
Santa Maria har uppgett att det ska ske ett namnbyte på deras "fejkguacamole".
Santa Marias "Dip guacamole style" har tagits upp i media som ett exempel på en produkt som vilseleder konsumenten. Den innehåller nämligen endast 1,5 procent avokado.
Namnbyte på gång
Santa Maria själva försvarar produkten med att den, i motsats till hur den framställs, inte är en guacamole.
– Vi säljer inte en guacamole utan vad vi säljer är en dip guacamole style, säger kommunikationschef Sandra Flodström i programmet Plus på SVT och fortsätter:
– Och det viktiga är inte halten avokado utan det viktiga är att det är en god dip som dessutom ska ha bra konsistens, den ska vara hållbar i rumstemperatur och vi vet att våra konsumenter uppskattar den här smaken och att det är en uppskattad produkt.
Samtidigt säger hon att de sedan tidigare beslutat att se över och ändra förpackningsdesignen och produktnamnet, för att göra det tydligare för konsumenten vad burken innehåller.