23948sdkhjf

Ökad försäljning för Smak av Gotland

Under 2013 ökade försäljningen för Smak av Gotland.
Svenskt Butikskött är sedan 2010 majoritetsägare till Gotlands Slagteri AB. Tillsammans med uppfödarna på Gotland har man arbetat med att utveckla regionens mervärden och produktion. Satsningen har bland annat resulterat i varumärket Smak av Gotland. Här ryms en serie med köttprodukter från djur som fötts upp på öns ört- och kalkrika marker. Under 2013 ökade man försäljningen av Smak av Gotland med 29% jämfört med året innan.

- Undersökningar visar att vi konsumenter har ett ökat intresse för ursprung, berättar Helena Donar, försäljnings- och marknadschef på Svenskt Butikskött i ett pressmeddelande. Sju av tio säger sig vara villiga att betala mer för svenskt kött, enligt en rykande färsk YouGov-undersökning. När vi genomfört blindtester med avseende på ätegenskaper ser vi att det gotländska köttet smakmässigt är mycket, mycket bra.

I köttdisken på ICA
Konsumenternas intresse och köttets goda kvalitet gör att Smak av Gotland är ett varumärke som Svenskt Butikskött väljer att satsa ännu mer på framöver – både mot detaljhandeln och restaurang och storhushåll. Som ett exempel kommer Smak av Gotland under våren 2014 kommer att listas centralt på ICA. Tidigare skedde bearbetningen butik för butik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078