Greenpeace-kampanj får Cloetta att ändra policy
"Gör det rätta – gör slut med Cloetta" har varit huvudbudskapet i Greenpeace kampanj mot Cloetta. Efter påtryckningar väljer nu företaget att införa en ny policy för palmolja.
Det var i höstas som Greenpeace lanserade en global kampanj som ställer krav på att företag ska kunna uppvisa spårbarhet av den palmolja som används i produktionen. Detta för att garantera att den inte orsakat skövling av regnskog.
Under parollen "Gör det rätta – gör slut med Cloetta" har konsumenter satt press på Cloetta och nu inför företaget nya regler. De nya reglerna innebär bland annat att senast 2015 måste Cloettas leverantörer ha en 100-procentigt spårbar pipeline tillbaka till känd kvarn. Och senast 2020 skall samma pipeline vara spårbar ner till känt plantage.
Dessutom kommer företaget endast att köpa oljor och fetter från leverantörer som kan bevisa att de olika palmoljeplantagerna följer lokal lagstiftning i ursprungslandet. Samt att de också garanterar att tillverkningen sker på ett hållbart sätt och i enlighet med nya policyn, skriver Cloetta i ett pressmeddelande.